Zobacz również

Co to jest Buyer Persona?

Produkt, aby dobrze się sprzedawać powinien być skierowany do określonej grupy ludzi. Przekaz należy więc formułować tak, aby dociekał on do potencjalnych klientów. Wpierw trzeba oczywiści taką grupę docelową zdefiniować. W tym przypadku z pomocą przychodzi Buyer Persona.

Czym jest Buyer Persona?

To nic innego jak profil, typ klienta. Termin ten nie dotyczy konkretnych osób, ale pewnego modelu, który zawiera w sobie cechy rzeczywistych osób, do których dany produkt jest adresowany. To więc fikcyjna postać o zdefiniowanych cechach. Buyer Persona to w zasadzie archetyp klienta. Co ciekawe, jedna firma może mieć wiele Buyer Persons, bo dany produkt może być przeznaczony jednocześnie dla wielu grup ludzi.

Buyer Person w praktyce

Znawca marketingu Davi Meerman Scott zwykł w tym przypadku podawać przykład hotelu, dla którego istnieje pięć różnych Buyer Person. Są to biznesmen, manager z dużej korporacji, para organizująca wesele, osoby organizujące imprezy i rodziny, które wyjeżdżają na wakacje. Każda z tych grup na swoje cechy, potrzeby i zainteresowania. Każda przyjeżdża do hotelu w innym celu.

Rodzina szuka hotelu na wakacje, interesuje ją odległość od miejsc turystycznych i zabytków. Dla biznesmena większe znaczenie ma dostęp do internetu, a dla pary narzeczonych wielkość sali, gdzie można zorganizować wesele.

Jak zdobyć klienta

Tworzenie Buyer Personas

W zależności od tego, jaki produkt się sprzedaje pewne cechy mają większe znaczenie niż inne. Pod uwagę należy wziąć czynniki finansowe, psychologiczne i demograficzne. W skład profilu wchodzą na ogół takie cechy jak wiek, płeć, zawód, sytuacja finansowa, powód dokonywania zakupu,l hobby, wykształcenie itd. Byuer Persona odnosi się do wszystkich cech związanych z zachowaniem potencjalnych klientów.

Buyer Persona w działaniach marketingowych

Dzięki stworzeniu modelu klienta można lepiej zrozumieć jego oczekiwania i potrzeby, co przekłada się na podejmowanie lepszych decyzji marketingowych i opracowywanie efektywniejszych strategii reklamowych. Inaczej formułuje się przekaz do młodych ludzi mieszkających w dużych miastach, a inny trafi do starszej pary mieszkającej na wsi.

Określenie grupy docelowej danego produktu, ludzi o określonych zainteresowaniach i potrzebach, umożliwia zwrócenie się bezpośrednio do nich i mówienie w sposób, taki jak tego oczekują. Dla firmy jest to większa szansa na sprzedane danego produktu i osiągnięcie sukcesu biznesowego. Buyer Persona to obecnie podstawa, zwłaszcza w przypadku dużych firm, które są zorientowane na zysk.